Większe finansowanie transportu
Wielka Brytania wprowadza znaczące zmiany w swoim systemie usług autobusowych, aby poprawić połączenia z obszarami wiejskimi i wspierać turystykę. Brytyjski Komitet ds. Transportu zauważa, że nowe ramy finansowania są niezbędne do zapewnienia wysokiej jakości standardów usług transportowych. Bez takich ulepszeń społeczności wiejskie są odcięte.
Obecnie władze mogą ograniczyć lub zamknąć ponad 4000 tras wiejskich, co będzie miało wpływ zarówno na turystów, jak i mieszkańców. W związku z tym komisja zauważa, że niezawodne usługi autobusowe są niezbędne. Co więcej, większy dostęp pomoże w rozwoju gospodarczym małych wiosek i miejsc dziedzictwa kulturowego.
„Autobusy mają fundamentalne znaczenie dla jakości życia wielu ludzi” – powiedziała przewodnicząca Komisji Transportu, posłanka Ruth Cadbury. „Bez nich mieszkańcom o niskich dochodach, osobom starszym i młodszym, grozi wykluczenie społeczne lub odcięcie od zatrudnienia i usług, takich jak szpitale czy edukacja. W wielu obszarach jest to już tragiczna sytuacja”.
„DfT powinno zmienić sposób finansowania, aby zapewnić, że rady i firmy autobusowe będą zaangażowane w świadczenie społecznie niezbędnych usług, a na tej podstawie powinny również przyjąć ambicję, aby wszystkie rady rozwijały i utrzymywały minimalny poziom łączności transportu publicznego”.
Virgin zamawia pociągi dużych prędkości
Tymczasem podróże koleją wkraczają w nową erę transportu. W szczególności brytyjski operator pasażerski Virgin uzgodnił z Alstom wprowadzenie 12 szybkich pociągów Avelia Stream. Inwestycja ma na celu rywalizację z dominacją Eurostar.
W szczególności, każdy pociąg osiągnie prędkość do 200 mph, łącząc Wielką Brytanię z głównymi miastami europejskimi. Co więcej, projekt kładzie nacisk na zrównoważony rozwój, oferując o 20% mniejsze zużycie energii w porównaniu z wcześniejszymi szybkimi modelami. Co więcej, dzięki 900 miejscom w każdym pociągu, przepustowość również znacznie wzrośnie.
Podróżni będą mogli korzystać z Wi-Fi, szerszych siedzeń i większej przestrzeni bagażowej. W rezultacie komfort i szybkość połączą się z bardziej ekologicznymi opcjami transportu. Do 2030 r. Virgin planuje rozpocząć działalność, otwierając tym samym konkurencję na trasach przez Kanał La Manche.
W związku z tym eksperci branżowi sugerują, że usługa może pobudzić turystykę międzynarodową. Według VisitBritain, w 2023 r. podróżujący koleją wydali 31,1 mld funtów. Dlatego też większa łączność przynosi bezpośrednie korzyści ekonomiczne.
Loty Nowe Włochy-Glasgow
Jednocześnie rozwija się również transport lotniczy. Na przykład Wizz Air ogłosił bezpośrednie loty z Glasgow do Rzymu i Mediolanu od 27 października 2025 roku. Loty będą odbywać się trzy razy w tygodniu samolotami Airbus A321neo.
Ceny biletów zaczynają się już od 26,99 GBP, co czyni te trasy bardzo atrakcyjnymi dla osób podróżujących z ograniczonym budżetem. Szkoccy turyści zyskają łatwy dostęp do włoskiej kultury i centrów biznesowych. Rzym oferuje zabytki historyczne, podczas gdy Mediolan zapewnia modę, finanse i kuchnię.
Według lotniska w Glasgow, Włochy znajdują się w pierwszej piątce miejsc docelowych dla szkockich turystów. W rezultacie oczekuje się, że dodatkowe usługi będą obsługiwać tysiące pasażerów rocznie. Co więcej, strategia Wizz Air podkreśla rosnący popyt na niedrogie podróże po europejskich miastach.
Perspektywy transportu
Wszystkie te wydarzenia podkreślają istotną zmianę w brytyjskim transporcie. Reformy autobusów wiejskich mogą wzmocnić turystykę krajową, podczas gdy szybkie pociągi Virgin obiecują płynne połączenia europejskie. Ponadto nowe trasy Wizz Air zapewniają tani dostęp międzynarodowy ze Szkocji.
Dlatego też podróżni mają teraz większy wybór, przystępność cenową i zrównoważony rozwój. W miarę kontynuacji ulepszeń Wielka Brytania pozycjonuje się zarówno jako brama, jak i cel podróży. Co ważne, zmiany te sygnalizują krajobraz transportowy, który spełnia współczesne potrzeby, jednocześnie wspierając wzrost gospodarczy.
Zdjęcie autorstwa Joseph Mama na Unsplash